Välkommen till 4x4offroad.se!

DÄCKGUIDE, Information och Vanliga Frågor

Däckguide
Hur stora däck kan jag få på min bil?
Det finns många kombinationer av bilmodeller, årsmodeller, fälgar, kofångare, fjädringar och utrustningsnivåer som påverkar. Och sen om du kör terräng och vill kunna flexa fjädringen hela vägen utan att riskera att däcket tar i eller ej. På grund av alla dessa faktorer så passar vi oss därför noga för att lova hur stora däck man får plats med på olika bilar. Testa att söka information på nätet, forum och liknande märkesspecifika sidor, eller ännu bättre, mät minsta frigång mellan däck och hjulhus, även vid fulla rattutslag så kan vi hjälpa dig. Tänk också på att besiktningen kommer ge dig nedslag om däckets slitbana sticker utanför skärmkanterna.

Skall bilen höjas så räknar du med att hjulet sitter X cm längre ner gentemot karossen eller hissar upp bilen så att hjulet hamnar i det läget, eller ännu bättre, montera höjningssatsen först och mät sen. Använd gärna vår däckkalkylator för att se total höjd, bredd, rullomkrets och konvertera mellan olika däckdimensioner. Glöm inte att däcket breddar lika mycket utåt som inåt och om du även byter till fälgar, se Fälguiden nedan.

Hur räknar jag däckdimensioner?
Numera mäts däcken oftast metriskt. Först bredd i millimeter, profilhöjd mäts i procent av bredden och sen vilken fälg däcket passar på i tum. T.ex. 285/75-16 så är bredden 285mm, profilen (måttet mellan slitbana och fälgen) 75% av 285mm (285*0.75) dvs 214mm och passar på en fälg med 16 tums diameter. När du byter till ett bredare däck, låt oss säga från 265/75-16 till 285/75-16 tänk då på att däcket även blir högre, se däckkalkylatorn.

Ett äldre (och enklare!) sätt att mäta däck som fortfarande lever kvar bland 4x4 däck är att mäta i tum. Totala höjden X bredden och vilken fälg det passar på. T.ex. 33x12.5 R15 så är höjden 33 tum (33tum*25.4=838mm) och bredden 12.5 tum och det är avsett för en fälg med 15 tums diameter. 

Med däckkalkylatorn kan du se total höjd, rullomkrets och konvertera mellan tum och metriska dimensioner.


Hur påverkas min bil om jag monterar större däck?
Större diameter / högre däck förbättrar markfrigången men kräver snart en matchande höjning för att de inte de ska ta i skärmarna vid fullt komprimerad fjädring. Ändrar "utväxling" (större = svagare med lägre motorvarv i samma hastighet), vid stor förändring kan det vara läge att fundera på annan utväxling i t.ex. axlar. Det ökar belastningen på drivlinan. Komfortablare och avlastar fjädringen något på skumpigt underlag, t.ex. tvättbrädevägar. Större rullomkrets gör att du "flyter" lättare på sanden och ger bättre framkomlighet vid sandkörning.

Bredare däck ser häftigt ut men ökar friktionen och därmed bränsleförbrukningen. Breda däck är inte en fördel i sand, vilket många tror - Lera och svensk terräng är dock en helt annan femma.

Jag vill ha vintergodkända däck!
Det är tyvärr färre och färre 4x4 däck som är lagliga på vintern, vi har försökt skriva ut "vintergodkända" på de däcken som är lagliga på vinterväglag på hemsidan. Numera så räcker det INTE med att ett däck är M+S eller snöflinge-märkt för att det skall vara vintergodkänt, det är bara däcken på STRO:s lista över vintergodkända däck som är lagliga vintedäck. Här hittar du STRO:s lista över vintergodkända däck. Tänk även på att ett grovt MT däck saknar både sypningar och små nabbar är olämpliga och kan vara väldigt hala på vinterväglag likt ett sommardäck (om de inte dubbas förstås).
Fälgguide
Vilka fälgar passar på min bil?
Det första som du måste kolla är vad du har för bultmönster, det gör du enkelt t.ex. här eller eventuellt här. Fälgarna som du har tänkt att montera måste ha samma bultmönster och minst lika stort centrumhål som dina originalfälgar.

Kan jag montera större eller mindre fälgar?

Större fälgdiameter med lägre profil på däcken ger bättre vägegenskaper. 
Mindre fälgdiameter är bättre i terräng, däcket följer ett ojämnt underlag bättre och kan ge ett längre "fotavtryck" som ökar framkomligheten vid t.ex. sandkörning.
Om du skall montera mindre fälgar - försäkra dig om att dem inte tar i dina bromsar!

Rekommendation:
Offroadbil - 15-16", Expeditionsbil - 16-17"
Fälgarna skall så klart ha samma diameter som dina tilltänkta däck och ditt bultmönster. 

Hur breda fälgar bör jag ha?

Fälg rekommendation:
Däckbredd / Rekommenderad fälgbredd (Det fungerar även med en tum smalare eller bredare)
235 = 6-7"
255 = 7"
265 = 7-8" 
285 = 8-9" 
315 = 8-10"
10.5 = 7-8"
12.5 = 8-10"

För expeditionsbilar: Breda fälgar ser häftigt ut men blir lättare skeva och ger oftare punkteringar då däcksidorna är mer utsatta. Plåtfälgar har fördelen att de inte spricker, är enklare att rikta och svetsas om det skulle behövas. 

Vad är ET värde och hur väljer jag det?
ET värdet (även kallat offset eller inpressning) är måttet i millimeter, hur fälgens centrum är placerat i fälgbanan, in/ut, allstå hur mycket inåt/utåt fälgen bygger. Vid ET 0 så bygger fälgen lika mycket inåt som utåt från anläggningsytan på navet räknat. Vid ett positivt ET t.ex. ET30 så hamnar fälgen 30mm längre in (stabilare och mindre axelbelastning) än ET0 och vid ET -30 (negativt) hamnar den 30mm längre ut (Ser tuffare ut men ger en spårkänsligare bil och högre belastning på axlar och hjullager). Du måste alltså ta reda på ditt nuvarande ET-värde för att veta var din nya fälg hamnar. Detta står ofta på fälgen, en normal siffra på ett originalhjul är postivt ET nånstans mellan ET10 och ET50, fälgen bygger alltså mer inåt.

Exempel: Om du nu har fälgar med ET25 och en däckbredd på 255 och istället monterar på ET0 och en däckbredd 285; Då flyttas hela hjulet ut 25mm pga fälgen. Sen påverkar den ökade bredden av däcket hälften utåt och hälften inåt, i detta fallet 15mm inåt och 15mm utåt. Dvs kanten av ditt däck kommer sitta 25+15=40mm längre ut. (även insidan påverkas men kommer i detta exemplet ge mer frigång, -25+15=20mm längre ut)

Så här mäter du ET om det inte står på fälgen.
Lägg den på garagegolvet (med eller utan däck) med framsidan neråt och mät anståndet från golvet till navets anläggningsyta. Sen vänder du på den och mäter även där från fälgens anläggningsyta till golvet. Får du samma mått är det ET0, får du ett större mått med baksidan ner så har du ett positivt ET och får du ett större mått med framsidan ner så har du ett negativt ET. ET värdet är skillnaden på de två värdena delat i två.

Exempel: Mått med baksidan ner: 110 mm, med framsidan ner 90mm. Detta blir positivt ET, 110-90mm=20mm 20mm/2=10mm=ET10
Exempel: Mått med baksidan ner: 80mm, med framsidan ner 120mm. Detta blir negativt ET, 120-80mm=40mm 40mm/2=20mm=ET-20
Höjningssatser
Vad säger bilbesiktningen om jag har monterat höjningssats på min bil?
Det bryr de sig inte om. 

Hur mycket höjer Ironmans höjningssatser?

Normalt 40 till 50 millimeter jämfört med nya originalfjädrar om inget annat anges. Har dina gamla fjädrar några år på nacken kan du räkna med något större skillnad då dina gamla med största sannolikhet sjunkit ihop lite med åren. Se mer info om just din bil i Ironmans PDF katalog.

Vad ingår i höjningssatserna?
Se under varje specifik produkt. Ironman innehåller 4st fjädrar (Spiral-, torsion- eller bladfjädrar) och 4st stötdämpare. Bladfjädrar levereras även med nya U-bultar och bussningar.

Vad menas med de olika hårdheterna, Performance och Constant Load på Ironman?

Vi säljer Ironman höjningssatser i tre olika hårdheter: Performance, Constant Load (Heavy Duty), Extra Constant Load (Extra Heavy duty) och även Mining för vissa modeller.

Exempel på rekommenderade lastvikter med Nissan Patrol Y60:
Performance 0-200kg, Constant load 200-400kg, Extra Constant Load 400-500kg, Mining 500+ kg.

Om du önskar beställa andra hårdheter av oss eller för mer info om just din bil, ladda ner Ironmans PDF katalog.

Vad rekommenderar ni för hårdhet till min bil?
Använder du bilen på hemmaplan utan konstant vikt med eller utan släp - Performance.

För expeditionsbilen:
En för mjuk fjädring ger lättare genomslag vilket kan skada bil och fjädring om du gör misstag.

För hård fjädring ger stötig gång och både du och din bil kommer skaka sönder mer i onödan.
Axlarna blir mindre rörliga, dvs sämre framkomlighet. Oftare diagonalspin och större behov av diffspärr vid mycket flex på ojämnt underlag.

För expeditionsbilen med två personer som har vikten i åtanke med lätt till moderat packning - Constant Load. (Använder vi på vår bil med två pers, ganska mycket packning men utan taktält)

För expeditionen med fler personer eller (för) mycket packning - Extra Constant Load (Detta använder vi på våra bilar med 4 pers och över 100kg taktält)

For expeditionsbilen med alldeles för mycket last - Släng ut hälften! Eller köp mining...
Bullbar / Vinschkofångare
Vad säger besiktningen om jag monterar bullbar på min 4x4 bil?
Det brukar inte vara några problem. Bilprovningen tycks ha minst sagt konstiga regler att förhålla sig till. Kör du in med en bullbar utan extraljus monterade så kan du få problem om du har otur det är en mycket nitisk besiktningsman på bilprovningen.
MEN om du däremot om du monterar extraljus i den så har dem klassat den som en extraljushållare (!). Hittills aldrig hört om någon som haft några problem så länge dem har extraljus monterade.
Är en bullbar / vinschkofångare airbag kompatibel?
Montering av bullbar eller vinschkofångare ska inte påverka din airbag.
Beställning och lagerstatus
Allt som finns på er hemsida - finns det alltid för direkt leverans?
Det allra flesta sakerna gör det, annars hör vi av oss till dig. Är det speciellt viktigt så hör av dig innan.
Vad händer om jag betalt och det visar sig att produkten inte finns i lager?
Är det inte möjligt att lägga ordern återbetalar vi givetvis dina pengar så snabbt vi kan.
Frakt / Upphämtning
För de flesta produkter kan du normalt förvänta dig ca 3-7 vardagars leveranstid (vissa produkter från Ironman och ARB:s sortiment ca 5-12) från mottagen betalning om inte annat anges, i undantagsfall längre t.ex. om varan är restnoterad eller fraktbolagen misssköter sig. Tänk på att kontrollera så att allt finns med vid mottagandet, annars anmäl det direkt till budet och oss så snart som möjligt. Om ditt paket har blivit skadat så pass att din vara kan ha blivit skadad under transporten - anmäl det till chaufören och undersök varan direkt. Ta inte emot eller skriv under försändelsen om din vara är skadad! (då godkänner du transporten och skicket enligt fraktbolagen) Och var noga med att de har levererat rätt antal paket, annars påpeka detta.
Vi driver en ren webshop och har ingen fysisk butik, därför är upphämtning ej möjlig.
Betalning
Vad har ni för betalningsalternativ?
Antingen kortbetalning (VISA eller Mastercard) eller Bankgiroinbetalning/Förskottsfaktura. Bankgiroinbetalning/Förskottsfaktura som inte betalats in makuleras och tas bort efter 10 dagar.
Är det möjligt att få delbetala, kredit eller efterskottsfaktura?
För att kunna hålla så låga priser som möjligt så har vi valt att inte erbjuda dessa tjänster. Om du skulle vilja dela upp betalningen så går det bra att betala med kortkredit och dela upp betalningen på så vis.

FÖRETAGSKUNDER: Är det möjligt som företag att få det på faktura? Jag behöver betalningsunderlag och kvittens till bokföringen.
Det kommer automatiskt ett kvitto som du kan använda i bokföringen (med specificerad moms) så snart betalningen registrerats. Du kan antingen betala med företagskort eller Bankgiroinbetalning/Förskottsfaktura. Väljer du Bankingirobetalning/Förskottsfaktura så kommer du först få en orderbekräftelse / Förskottsfaktura som du kan ha som betalningsunderlag, sedan även en kvittens när pengarna kommit in på vårt konto. Det går även att fylla i olika leverans- och faktureringsadress om så önskas. För att kunna hålla så låga priser som möjligt så erbjuder vi ingen kredit.
Övriga frågor
Kan vi som bilverkstad eller bilklubb etc. få rabatt?
Vi har valt att ge ALLA rabatt oavsett om det är privatpersoner, klubbar eller bilverkstäder etc. genom att alltid hålla lägsta möjliga priser med minimal vinstmarginal. I regel så håller vi långt under rekommenderade cirkapriser vilket gör att ni som verkstäder ändå kan lägga på en skvätt utan dåligt samvete.
Har ni F-skattesedel så jag kan dra momsen i mitt företag?
Ja, 4x4 Expedition Sweden innehar F-skattebevis. Du kommer automatiskt få en kvittens via mailen oavsett vilket betalningssätt du väljer.
Kan jag ringa till er? Vad har ni för telefonnummer?
Vi jobbar numera uteslutande med mail då det blir mer ordning och reda, möjlighet att skicka länkar och bilder. Och dessutom så är det mycket produktspecifika frågor, tillgänglighet och så vidare som inte går att svara på direkt i telefonen (tusentals produkter) och brukar sluta med att det krävs mailkontakt ändå. Men vi hjälper självklart gärna dig via mailen med tips, råd och frågor och brukar svara snabbt. Här kan du kontakta oss.
Om oss
Jag, Ronnie Bergfelt och min sambo Lena Wallner driver 4x4 Expedition Sweden och 4x4offroad.se
Vi är svenska återförsäljare för produkter som vi använt i flera år under svåra förhållanden på våra egna expeditionsbilar. Vi kan, genom att hålla omkostnaderna låga, sälja kvalitets offroadtillbehör och expeditionsutrustning till mycket billiga priser.
Efter 13 år som bilmekaniker och mer än 10 års expeditionsvana har man börjat få ganska god koll på vad som funkar och inte.   

Är du intresserad att läsa om våra expeditioner är du välkommen att titta in på www.4x4expedition.se. 
Vad har ni för telefonnummer?
Vi jobbar numera uteslutande med mail då det ger helt andra möjlighet att skicka länkar och bilder men framförallt, det blir mer ordning och reda. Och dessutom är det många produktspecifika frågor, tillgänglighet och så vidare som ändå inte går att svara på direkt i telefonen (tusentals produkter). Men vi hjälper dig gärna via mailen med frågor, tips och råd. Kontakta oss