Välkommen till 4x4offroad.se!

DÄCKGUIDE, Information och Vanliga Frågor

Däckguide
Hur fungerar däckdimensioner?
Metriska dimensioner: Numera mäts däcken oftast metriskt. Första måttet är bredd i millimeter (t.ex. 265), sen profilhöjd mäts i procent av bredden (t.ex. 70) och sen vilken fälgdiameter däcket passar på i tum (t.ex 16). T.ex 265/70-16 så är bredden 265mm, profilen (måttet mellan slitbana och fälgen) 70% av 265mm och passar på en fälg med 16 tums diameter. För att räkna ut detta enkelt så har vi en däckkalkylator på vår sida som gör detta åt er.

Om du ökar däckbredden, så tänk på att den ökas hälften utåt och hälften inåt. t.ex. från 255 till 285 (millimeter) ger 15mm inåt och 15mm utåt.
Om du ökar profilen eller 
byter till ett bredare däck med samma profil, t.ex. från 265/75-16 till 285/75-16 så blir alltså även profilen och totala däckhöjden högre. Rörigt - men däckkalkylatorn gör livet enklare.  


Tumdimensioner: Ett äldre (men enklare!) sätt att mäta däck som fortfarande lever kvar bland 4x4 däck är att mäta i tum. Totala höjden X bredden och vilken fälg det passar på. T.ex. 33x12.5 R15 så är höjden 33 tum (33tum*25.4=838mm) och bredden 12.5 tum och det är avsett för en fälg med 15 tums diameter. 

Med däckkalkylatorn kan du se total bredd (första siffran i den metriska dimesnionen), höjd, rullomkrets och dessutom konvertera mellan tum och metriska dimensioner.


Hur stora däck kan jag få på min bil?
Det brukar gå bra att gå upp ett par centimeter i dimension mot original och ändå vara hyfsat säker på att det funkar.

Men vill du ha abslolut största storlek vad som kan få plats på just din bil så finns det en del att beakta. Det finns många faktorer som påverkar, t.ex. kombinationer av bilmodeller, årsmodeller, fälgar, kofångare, fjädringar, motor, utrustning och inte minst din personliga preferens - om du vill kunna flexa fjädringen hela vägen vid terrängkörning utan att riskera att däcket tar i eller ej. Därför passar vi oss noga för att lova hur stora däck man får plats med på just din bil. Antingen kan du testa att söka information på nätet, forum och liknande märkesspecifika sidor för att få en bild av vad andra har lyckats få plats med och vilka eventuella modifieringar de har fått göra. Men allra bäst är att mäta minsta frigång mellan däck och hjulhus (framåt, bakåt, uppåt och inåt). Antingen så kan du testa vår däckkalkylator själv eller så kan vi hjälpa dig. Maila oss i så fall vad du har för däckdimension nu och hur många centimeters marginal du vill avvara så hjälper vi dig. Tänk på att du lär ha 1-2 centimeters marginal kvar och mäta även med svängda hjul. Kolla även så att du har frigång på insidan (Tips! Det blir mer frigång på insidan om du byter till en fälg med lägre ET som flyttar ut hjulet).

Skall bilen även höjas så mäter du enklast genom att hissa upp bilen så att hjulet hamnar i det läget eller ännu bättre, montera höjningssatsen först och mät sen. 

Glöm inte att däcket breddar lika mycket utåt som inåt (häften/hälften). Använd gärna vår däckkalkylator för att se total höjd, bredd, rullomkrets och konvertera mellan olika däckdimensioner. Om du även byter till nya fälgar, se Fälguiden nedan.


Hur påverkas min bil om jag monterar större däck?

Större diameter / högre däck förbättrar markfrigången men kräver snart en matchande höjning för att de inte de ska ta i skärmarna vid fullt komprimerad fjädring. Ändrar "utväxling" (större = svagare med lägre motorvarv i samma hastighet), vid stor förändring kan det vara läge att fundera på annan utväxling i t.ex. axlar. Det ökar belastningen på drivlinan. Komfortablare och avlastar fjädringen något på skumpigt underlag, t.ex. tvättbrädevägar. Större rullomkrets gör att du "flyter" lättare på sanden och ger bättre framkomlighet vid sandkörning.

Bredare däck ser häftigt ut men ökar friktionen och därmed bränsleförbrukningen. Breda däck är inte en fördel i sand, vilket många tror - Lera och svensk terräng är dock en helt annan femma.

Jag vill ha vintergodkända däck!
Det är nya tydligare regler för att ett däck skall vara vintergodkänt, enligt de nya reglerna krävs det att däcket ska vara med snöflinga/alptopp (3PMSF märknig).
De gamla reglerna innan 2019 som var betydligt luddigare, gäller även under en övergångsperiod fram till november 2024. Enligt de gamla reglerna ska däcket vara M+S märkt OCH särskilt framtaget för vinterbruk. Generellt sett med de gamla reglerna så har det tidigare varit så att ett däck måste finnas med på STRO:s lista över vintergodkända däck om man ska vara riktigt säker, då är de även godkända i övergångsperioden till november 2024.

De allra flesta 4x4 däck är märkta med M+S men då M+S kan betyda både Mud & Snow likväl som Mud & Sand så gäller alltså inte enbart denna märkning. Reglerna är luddiga och till och med polisen kan ge varierande svar. Ett däck som enbart är märkt med M+S men inte särskilt framtaget för vinterväglag är alltså ej vintergodkänt.

Tänk även på att ett grovt MT däck som saknar både sypningar och små nabbar är olämpliga och kan vara väldigt hala på vinterväglag likt ett rent sommardäck (om de inte dubbas med t.ex Bestgrip skruvdubb förstås).

Är det vit eller svart text på däcken?
De allra flesta däck har en vit och en svart sida så att du själv kan välja vilken sida du vill montera utåt men detta kan variera mellan olika batcher. Bilderna är exempelbilder. Är detta viktigt för dig så kontakta oss innan beställning. 

Ingår fälgar när jag köper däck?
Fälgar ingår aldrig, det köper du separat som passar din bil. Däckbilderna är exempelbilder och de bilder med fälg är endast i illustrativt syfte. 

Fälgguide
Fälgdimensioner - Vad står måtten för och vilka passar?
Först anges bilens bultmönster, sen fälgens diameter och bredd, sen ET värdet som anger hur mycket fälgen bygger inåt/utåt mätt i millilmeter sista eventuella måttet är CB som anger centrumhålets/navets diameter i millimeter. Hur du kommer fram till vad just du vill ha till just din bil förklaras närmare nedan.

Exempel:
6/139.7 16x8 ET0 CB110I detta exempel är 6/139.7 är bultmönstret som måste överensstämma med bilens bultar, 16 är fälgdiametern i tum som måste vara densamma som däckets, 8 är fälgbredden i tum som bör anpassas efter däckets bredd enligt listan nedan, ET 0 anger hur långt in eller ut hjulet hamnar (spårvidden) och CB110 är 110mm centrumhål som måste vara minst lika stort som bilens centrumhål.

Vilket bultmönster ska jag ha för att fälgarna ska passa på min bil?
Det första som du måste ta reda på är din bils bultmönster om du inte redan vet det, det gör du enkelt på nätet t.ex. här. Fälgarna som du har tänkt att montera måste ha samma bultmönster och minst lika stort centrumhål som dina originalfälgar. Byter du från aluminium till plåtfälgar eller vise versa så se även till att din hjulbultar fungerar till både och.

Vad är ET värde och hur väljer jag det?
ET värdet (även kallat offset) är mätt i millimeter - Ju lägre ET desto längre ut hamnar fälgen. Det anger hur mycket fälgen bygger inåt/utåt.
T.ex. vid ET 0 bygger fälgen lika mycket inåt som utåt från anläggningsytan på navet räknat, med ett positivt ET värde som det nästan alltid är på originalfälgar t.ex. ET30 så bygger fälgen mer inåt än utåt. Ett ET värde kan även vara negativt på lite extremare fälgar som bygger mer utåt än inåt. 
Jämför med vad du har för ET på dina nuvarande fälgar så ser du enklast var de nya fälgarna kommer att hamna. ET står ofta på fälgen, (vid hjulbultarna eller på baksidan, ofta mellan 20 och 50 på originalhjul) annars om du är helt säker på att har orginalfälgar så kan du eventuellt googla fram det men det bästa är att mäta enligt instruktion nedan om du inte skulle hitta någon angivelse på fälgen.

Exempel: Om du nu har fälgar med ET25 och istället monterar på ET0 - då flyttas hela hjulet ut 25mm pga fälgens förändrade ET. 

Tips! En hjulspacer på 30mm flyttar ut hjulet / fälgbanan lika mycket som att välja en fälg med ett ET värde som är 30 lägre.

Så tar du reda på dina nuvarande fälgars ET värde om det inte står på baksidan:
 Lägg fälgen/hjulet på garagegolvet (med eller utan däck) med framsidan neråt och mät anståndet från golvet till navets anläggningsyta. Sen vänder du på den och mäter även där från fälgens anläggningsyta till golvet. Får du samma mått är det ET0, får du ett större mått med baksidan ner så har du ett positivt ET och får du ett större mått med framsidan ner så har du ett negativt ET. ET värdet är skillnaden på de två värdena delat i två.

Exempel: Mått med baksidan ner: 110 mm, med framsidan ner 90mm. Detta blir positivt ET, 110-90mm=20mm 20mm/2=10mm=ET10
Exempel: Mått med baksidan ner: 80mm, med framsidan ner 120mm. Detta blir negativt ET, 120-80mm=40mm 40mm/2=20mm=ET-20

TIPS! Om du är ute efter att t.ex. få däckkanten i linje med skärmen så glöm inte räkna in eventuell ökad däckbredd, hälften av den ökade bredden inåt, häften utåt.
Tänk också på att besiktningen kommer ge dig nedslag om däckets slitbana sticker utanför skärmkanterna.

För expeditionsbilar: Ju lägre ET desto mer belastas hjullager och axlar, dock marginellt men att undvika för negativa ET värden kan vara klokt om tillförlitlighet är av absoluta vikt för en expeditionsbil. 

Kan jag montera fälgar med mindre eller större fälgdiameter?
Större fälgdiameter och därmed lägre profil ger bättre egenskaper vid t.ex. kurvtagning på asfalt men sämre terrängegenskaper och försämrad komfort. Större fälgar med lågprofils grovmönstrade däck kanske ser tufft ut men är då inte speciellt bra på vare sig väg eller terräng, vilket också är en tänkbar anledning till att det är ett mindre utbud av dessa däck. 

Mindre fälgdiameter ger bättre terrängegenskaper, däcket följer ett ojämnt underlag bättre och ger ett längre "fotavtryck" som ökar framkomligheten. Dessutom skyddas fälgen bättre och du får bättre komfort över ojämnheter. Om du skall montera tighta eller mindre fälgar - försäkra dig om att dem inte tar i dina bromsar!

Rekommendation:
Offroadbil - 15-16", Expeditionsbil - 16-17" eller så låg som dina bromsars storlek tillåter. Kör du mest asfalt så har fälgdiametern mindre betydelse. 
Fälgarna skall så klart ha samma diameter som dina tilltänkta däck och ditt bultmönster. 

Hur breda fälgar bör jag ha till mina tilltänkta däck?
Ju bredare fälgar du väljer desto mer "bullar" däckens sidor ut och fälgen ser djupare ut och vice versa. Observera att däckets slitbana varken flyttas varken in eller ut om du bara ändrar fälgbredden så länge du behåller samma ET värde (se ovan).

Rekommenderad fälgbredd (Det fungerar även med en tum smalare eller bredare)
Däckbredd     Fälgbredd
235              6-7"
255              7"
265              7-8" 
285              8-9" 
315              8-10"
10.5             7-8"
12.5             8-10"

För expeditionsbilar: Breda fälgar ser häftigt ut men blir lättare skeva och ger oftare punkteringar då däcksidorna är mer utsatta. Plåtfälgar har fördelen att de inte spricker, är enklare att rikta och svetsas om det skulle behövas.

Hur bör jag sköta mina fälgar?
Du bör alltid vaxa dina fälgar innan montering, helst om de är tänkta att användas för vinterbruk på saltiga vägar. 

Om jag köper både fälgar och däck, kan ni montera däcken på fälgarna åt mig också då?
För att kunna hålla lägsta möjliga priser så skickas däck och fälg separat direkt till dig som kund från olika externa lager, detta för att undvika dubbla fraktkostnader som annars i slutändan skulle drabba våra kunder. Påkrängningen fixar din lokala däckhandlare. Eller om du bor i närheten av Vårgårda så kan vi hjälpa dig att kränga på däcken här åt dig för 150 kr/st, ange i så fall "Avhämtning" som leveransadress vid beställning så hör vi av oss när de är klara för avhämtning.

Höjningssatser
Vad säger bilbesiktningen om jag har monterat höjningssats på min bil?
Det är inget som de kontrollerar eller anmärker på så länge monteringen är korrekt utförd.

Vad ingår i höjningssatserna?
Se under varje specifik produkt. T.ex. Ironman innehåller oftast 4st fjädrar (Spiral-, torsion- eller bladfjädrar) och 4st stötdämpare. Bladfjädrar levereras även med nya U-bultar och bussningar.

Vad menas med Ironmans olika hårdheter, Performance och Constant Load osv?

Vi säljer Ironman höjningssatser i flera olika hårdheter: Performance, Constant Load (Heavy Duty), Extra Constant Load (Extra Heavy duty) och även Mining för vissa modeller.

Exempel på rekommenderade lastvikter med Nissan Patrol Y60:
Performance 0-200kg, Constant load 200-400kg, Extra Constant Load 400-500kg, Mining 500+ kg.

Vad rekommenderar ni för hårdhet till min bil?
Använder du bilen på hemmaplan utan konstant vikt med eller utan släp - Performance.

För expeditionsbilen:
En för mjuk fjädring ger lättare genomslag vilket kan skada bil och fjädring om du gör misstag.

För hård fjädring ger stötig gång och både du och din bil kommer skaka sönder mer i onödan.
Axlarna blir mindre rörliga, dvs sämre framkomlighet. Oftare diagonalspin och större behov av diffspärr vid mycket flex på ojämnt underlag.

För expeditionsbilen med två personer som har vikten i åtanke med lätt till moderat packning - Constant Load. (Använder vi på vår bil med två pers, ganska mycket packning men utan taktält)

För expeditionen med fler personer eller (för) mycket packning - Extra Constant Load (Detta använder vi på våra bilar med 4 pers och över 100kg taktält)

For expeditionsbilen med alldeles för mycket last - Släng ut hälften! Eller köp mining...
Bullbar / Vinschkofångare
Vad säger besiktningen om jag monterar bullbar på min 4x4 bil?
Det brukar inte vara några problem. Bilprovningen tycks ha minst sagt konstiga regler att förhålla sig till. Kör du in med en bullbar utan extraljus monterade så kan du få problem om du har otur det är en mycket nitisk besiktningsman på bilprovningen.
MEN om du däremot monterar extraljus i den så har dem klassat den som en extraljushållare (!). Hittills har vi inte hört om någon som haft några problem så länge dem har extraljus monterade.
Är en bullbar / vinschkofångare kompatibel med airbag och parkeringssensorer?
Alla bullbars och vinschkofångare är kompatibla med airbags. De allra flesta har inte hål för parkeringssensorer om inte annat anges, det får man ta upp själv vid behov. Detta för att tillverkarna ska kunna sälja den till bilar både med och utan sensorer på olika marknader.
Beställning och lagerstatus
Allt som finns på er hemsida - finns det alltid för direkt leverans?
Det allra flesta sakerna gör det, annars hör vi av oss till dig. Är det speciellt viktigt så hör av dig innan.
Vad händer om jag betalt och det visar sig att produkten inte finns i lager?
Är det inte möjligt att lägga ordern återbetalar vi givetvis dina pengar så snabbt vi kan.
Frakt / Upphämtning
För de flesta produkter kan du normalt förvänta dig ca 3-7 vardagars leveranstid (vissa produkter från Ironman och ARB:s sortiment ca 5-12) från mottagen betalning om inte annat anges, i undantagsfall längre t.ex. om varan är restnoterad eller fraktbolagen misssköter sig. Tänk på att kontrollera så att allt finns med vid mottagandet, annars anmäl det direkt till budet och oss så snart som möjligt. Om ditt paket har blivit skadat så pass att din vara kan ha blivit skadad under transporten - anmäl det till chaufören och undersök varan direkt. Ta inte emot eller skriv under försändelsen om din vara är skadad! (då godkänner du transporten och skicket enligt fraktbolagen) Och var noga med att de har levererat rätt antal paket, annars påpeka detta.
Vi driver en ren webshop och har ingen fysisk butik, därför är upphämtning ej möjlig.
Betalning
Vad har ni för betalningsalternativ?
Antingen kortbetalning (VISA eller Mastercard), Swish eller Bankgiroinbetalning/Förskottsfaktura. Swish och Bankgiro som inte betalats in inom 10 dagar makuleras och tas bort.
Är det möjligt att få delbetala, kredit eller efterskottsfaktura?
För att kunna hålla så låga priser som möjligt så har vi valt att inte erbjuda dessa tjänster. Om du skulle vilja dela upp betalningen så går det bra att betala med kortkredit och dela upp betalningen på så vis.

FÖRETAGSKUNDER: Är det möjligt som företag att få det på faktura? Jag behöver betalningsunderlag och kvittens till bokföringen.
Det kommer automatiskt ett kvitto som du kan använda i bokföringen (med specificerad moms) så snart din betalning registrerats. Du kan antingen betala med företagskort, Swish eller Bankgiroinbetalning/Förskottsfaktura. Väljer du Swish/Bankingirobetalning/Förskottsfaktura så kommer du först få en orderbekräftelse / Förskottsfaktura som du kan ha som betalningsunderlag, sedan även en kvittens när pengarna kommit in på vårt konto. Det går även att fylla i olika leverans- och faktureringsadress om så önskas. För att kunna hålla så låga priser som möjligt så erbjuder vi ingen kredit.
Övriga frågor
Kan vi som bilverkstad eller bilklubb etc. få rabatt?
Vi har valt att ge ALLA rabatt oavsett om det är privatpersoner, klubbar eller bilverkstäder etc. genom att alltid hålla lägsta möjliga priser med minimal vinstmarginal. I regel så håller vi långt under rekommenderade cirkapriser vilket gör att ni som verkstäder ändå kan lägga på en skvätt utan dåligt samvete.
Har ni F-skattesedel så att jag kan dra momsen i mitt företag?
Ja, 4x4 Expedition Sweden innehar F-skattebevis. Du kommer automatiskt få en kvittens via mailen oavsett vilket betalningssätt du väljer.
Kan jag ringa till er? Vad har ni för telefonnummer?
Vi jobbar numera uteslutande med mail då det blir effektivare, mer ordning och reda, möjlighet att skicka länkar och bilder. Och dessutom så är det mycket produktspecifika frågor, tillgänglighet och så vidare som inte går att svara på direkt i telefonen (tusentals produkter) ändå. Men vi hjälper dig självklart snabbt via mailen med tips, råd och frågor. Här kontaktar du oss.
Verkstad / Om oss
I vår verkstad i Vårgårda utför vi specialjobb och renoveringar av expeditionsbilar etc (ofta stelaxlade Land Cruisers och Patrols) och montering av tillbehör, höjningssatser etc på alla 4x4 bilar. Med över 20 år som bilmekaniker och mer än 10 års expeditionsvana har gett oss oerhörda erfarenheter. Nogrannhet och tillförlitlighet är ledorden.
Vi driver 4x4offroad och 4x4 Expedition Swedenjapanracing.se och hyrit.se
Vi är svenska återförsäljare för produkter som vi använt i flera år under svåra förhållanden på våra egna expeditionsbilar. Vi kan, genom att hålla omkostnaderna låga, sälja kvalitets offroadtillbehör och expeditionsutrustning till mycket konkurenskraftiga priser.